یکی از رایج ترین بیماری هایی که امروزه بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند کبد چرب است. از اصلی ترین عواملی که باعث به وجود آمدن این بیماری می شود، خوردن آب بین غذا و عدم تحرک می باشد. برای درمان این بیماری گاها کشنده، علاوه بر مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویز شده می توانید با کمک طب سنتی چربی کبد خود را از بین ببرید. اگر مبتلا به این بیماری هستید می توانید با کمک رژیم غذایی مناسب، این عارضه را تا حد بسیار زیادی کنترل نمایید. برای دستیابی اطلاعات بیشتر درمورد این بیماری از شما دعوت می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

کبد چرب
کبد چرب

راه های درمان کبد چرب و علائم آن

با توجه به این که چربی کبد دارای انواع مختلفی است در بسیاری از افراد مبتلا اثرات خود را نشان نمی دهد. بیماری کبد چرب روز به روز در سطح جهان در حال افزایش است؛ به نحوی که هم اکنون چیزی حدود 25 درصد افراد جهان مبتلا به چربی کبد هستند. کبد یکی از اصلی ترین اعضای بدن است که  در زمان فرآوری مواد غذایی، مواد مضری که قصد رسوب در خون را دارند فیلتر می کند. علاوه بر اینکه این بیماری گاهی اوقات به دلیل عدم رسیدگی و کنترل کشنده است، بلکه با تلاش پزشکان سراسر دنیا و تجویز داروهای مناسب می تواند قابل بازگشت نیز باشد.

امروزه با کمک داروهای گیاهی و طب سنتی می توان در کمترین زمان از این بیماری پیشگیری و یا آن را درمان کرد. هر چند تاکنون هیچ گونه دارویی تولید نشده که به طور قطعی این بیماری را ریشه کن کند، ولی با استفاده از داروهای تجویز شده و رژیم غذایی مناسب می توان آن را درمان کرد. علائم این بیماری متعدد هستند که در بخش زیر به برخی از نشانه های کبد چرب خواهیم پرداخت.

  • ضعف
  • خستگی بسیار شدید
  • تهوع و استفراغ
  • زرد شدن پوست یا چشم ها
  • خارش طولانی
  • پایین آمدن وزن
  • احساس درد در سمت راست و مرکز شکم
غذای مناسب کبد چرب
غذای مناسب کبد چرب

معرفی علائم پیشرفته کبد چرب

از مهم ترین و رایج ترین علائم این بیماری می توان به موارد بالا اشاره کرد. در بخش زیر علائم پیشرفته کبد چرب را نیز ذکر خواهیم کرد.

  • بزرگ شدن رگ های خونی در زیر پوست
  • قرمز شدن کف دست
  • ورم کردن شکم
  • زردی چشم و پوست
  • بزرگ شدن طحال
  • ورم پاها
  • خارش پوست در برخی از افراد
  • بزرگ شدن بیش از حد سینه ها در مردان
  • سفیدی چشم ها
مطالعه کنید!  ازدواج سالمندان

در بسیاری از مواقع این بیماری به خاطر اضافه وزن یا چاقی بیش از حد، مصرف الکل، مقاومت به انسولین، سطح بالای تری گلیسیرید خون، قند خون بالا از نوع 1 و 2، تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم، کم کاری تیروئید، کاهش وزن سریع و... ایجاد می شود. 

درمان کبد چرب با داروهای گیاهی در طب سنتی

درمان کبد چرب با استفاده از داروهای گیاهی، یکی از موثرترین و رایج ترین راه هایی است که بسیاری از افراد مبتلا آن را نسبت به روش های درمانی دیگر ترجیح می دهند. درمان گیاهی کبد چرب از دیرباز تاکنون مورد تأیید همگان بوده است. در طب سنتی روش های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد که در بخش زیر به آن ها پرداخته می شود.

غذای مناسب کبد چرب
غذای مناسب کبد چرب
  1. دمنوش بادرنجبویه؛ بادرنجبویه یکی از داروهای گیاهی است که با کاهش فعالیت سیتوکین ها و همچنین فعال کردن آنزیم هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می کنند باعث کنترل بیماری چربی کبد می شود.
  2. دمنوش مریم گلی؛ این دمنوش باعث افزایش ادرار و دفع سموم مختلف از بدن می شود. استفاده از دمنوش مریم گلی علاوه بر درمان کبد چرب باعث حفاظت از غدد لنفاوی و کلیه می گردد. همچنین دمنوش مورد نظر تعریق بدن را افزایش داده و در نتیجه برخی دیگر از سموم را از بدن خارج می کند.
  3. دمنوش گل داوودی؛ کار اصلی کبد دفع سموم از بدن است. در بیماری کبد چرب ممکن است سلول های کبد دچار آسیب شوند. دمنوش گل داوودی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است، بنابراین می توان از آن برای کمک به سلول های آسیب دیده استفاده کرد.
  4. دمنوش چای سبز؛ از دیگر داروهای گیاهی تاثیرگذار در درمان کبد چرب می توان از دمنوش چای سبز نام برد. در برگ های چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی دیده می شود که باعث حفاظت و سلامت کل بدن می گردد. این خاصیت میزان التهاب را کاهش داده و سلامت بدن را تا حدودی تضمین خواهد کرد.
  5. دمنوش قاصدک؛ دمنوش مورد نظر با افزایش تولید صفرا می تواند میزان سموم بدن را خیلی پایین آورد. دمنوش قاصدک علاوه بر اینکه باعث رفع چربی کبد می شود از کیسه صفرا نیز محافظت می کند.
غذای مناسب کبد چرب
غذای مناسب کبد چرب

پرهیزهای غذایی کبد چرب

چاقی بیش از حد یکی از عواملی است که باعث مبتلا شدن فرد به چربی کبد می شود. برای رهایی از این بیماری باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. با پرهیز غذایی کبد چرب می توانید خود را از دچار شدن به این بیماری نجات دهید. خوردن غذاهای مناسب کبد چرب می تواند سطح چربی کبد را کاهش دهد. اگر مبتلا به کبد چرب هستید، باید یک رژیم غذایی مخصوص داشته باشید. در همین راستا ما قصد داریم برخی از مواد غذایی را که فرد مبتلا باید مصرف کند به شما معرفی کنیم. این مواد شامل انواع میوه، سبزیجات، روغن زیتون، قهوه، دانه های کتان، آجیل، سویا، غلات کامل، چیا و... می باشد. موارد نام برده شده در دسته غذاهای مناسب کبد چرب قرار می گیرند و مانع پیشرفت بیماری می شوند.

مطالعه کنید!  متن قرار داد نگهداری از سالمند

 فرد بیمار نیز باید از خوردن غذاهای شور، الکل، نوشابه، چربی های اشباع شده، گوشت های پخته شده، سوسیس، غذاهای سرخ شده، بیگن و گوشت های چرب خودداری کند. موارد نام برده شده جزء غذاهای نامناسب کبد چرب به حساب می آیند و مصرف آن ها بیماری را تشدید می کند. اگر کبد چرب به موقع درمان نشود، ممکن است برای فرد خطرات زیادی را به وجود آورد. پس توصیه می شود حتما قبل از پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه کرده و طبق دستورات وی درمان خود را سریع تر آغاز نمایید. یادتان باشد اگر بیماری به مرحله سیروز کبدی برسد درمان آن سخت می شود. علت این است که در این مرحله کبد عملکرد طبیعی و نرمال ندارد. وقتی کبد از وضعیت نرمال خارج می شود سم زدایی به درستی انجام نمی گیرد و فرد ممکن است مبتلا به سرطان شود و در این موقعیت  فرد به پیوند کبد نیاز دارد.

کبد چرب
کبد چرب

 درجه و گرید چربی کبد

درجه و گرید در چربی کبد شامل چهار مورد مختلف است که از درجه خفیف شروع و ممکن است تا مرحله سیروز کبدی پیش رود.

1- هپاتیت استئاتوزیس:

ساده ترین نوع کبد چرب هپاتیت استئاتوزیس است و معمولا به دلیل خوردن غذاهای ناسالم به وجود می آید. این نوع گرید در سنین مختلف رخ می دهد و با رعایت رژیم غذایی و افزایش تحرکات قابل درمان می باشد. البته این درجه از کبد چرب در افراد کهنسال کمی خطرناک تر به نظر می رسد. چربی کبد نوع یک به راحتی و با انجام آزمایش مربوطه قابل تشخیص است.

2- استئاتو هپاتیت غیر الکلی:

در این نمونه وضعیت بیمار کمی پیچیده و سخت تر از گرید نوع یک به نظر می رسد. برای درمان این بیماری باید علاوه بر استفاده از دارو از رژیم غذایی خاصی نیز پیروی کرد. اگر چربی کبد نوع یک درمان نشود، فرد به استئاتو هپاتیت غیر الکلی که نوع دوم کبد چرب است، مبتلا می گردد. چربی کبد گرید دو کمی تهاجمی تر است و التهاب کبد را افزایش می دهد. معمولا افراد مبتلا به این عارضه در ناحیه بالای شکم احساس درد می کنند؛ چون سلول های کبد آن ها دچار آسیب دیدگی شده است.

مطالعه کنید!  مراقبت از سالمندان در آلودگی هوا

3- گرید کبد چرب 3 یا فیبروز:

برخی از افراد مبتلا به کبد چرب به دلیل عدم رسیدگی و درمان آن به مرحله فیبروز می رسند. در این مرحله التهاب کبد چندین برابر می شود؛ به گونه ای که این التهاب به رگ های خونی راه می یابد و جایگزین سلول های سالم می شود. این نوع بیماری یک دوره درمان خاص دارد که فرد مبتلا باید آن را به صورت کامل پشت سر بگذارد تا از تشدید بیماری جلوگیری شود.

4- گرید کبد چرب 4 یا سیروز:

 این آخرین مرحله و پیشرفته ترین نوع کبد چرب است که در برخی از موارد باعث تشکیل سلول های سرطانی و حتی مرگ می شود. در این مرحله‌ کبد کوچک شده و نوارهای بافت اسکار و توده های سلولی کبد افزایش پیدا می کند. معمولا این بیماری در سن ۵۰ الی ۶۰ سالگی در افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند رخ می دهد. در این گرید تمامی آسیب هایی که به کبد وارد می شود برگشت پذیر نیستند و به مرور زمان کبد فرد مبتلا از کار می افتد؛ به همین خاطر توصیه می شود در طول زندگی خود همیشه تحت نظر باشند.

انواع کبد چرب
انواع کبد چرب

نتیجه گیری

معمولا بیماری کبد چرب بر اثر نوشیدن آب بین غذا، تحرک کم، چاقی، ورزش نکردن و مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود. این بیماری از سطح خفیف شروع می شود و اگر به موقع درمان نشود تا سطح پیشرفته و فیبروز نیز پیش می رود. در مراحل اولیه و در صورت شروع درمان، این بیماری قابل بازگشت است. مصرف میوه، سبزیجات، غذاها و داروهای گیاهی در رژیم غذایی برای درمان این بیماری بسیار مفید و موثر خواهد بود. در طب سنتی نیز با استفاده از عرقیجات مختلف می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

پرستاری سالمند تمام وقت

ممکن است سالمند گرامی شما نیاز به نگهداری تمام وقت و 24 ساعته داشته باشد. ما تیمی از بهترین پرستاران 24 ساعته در اختیار داریم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!