از جمله بیماری رایج در دوران سالمندی بیماری تنفسی است که در صورت وجود این شرایط مراقبت از سالمند امری حساس تر خواهد بود.

از این رو نگهدارانی را برای خدمات رسانی به این دسته بیماران انتخاب کنید که دانش کافی را در رسیدگی به امور درمانی این بیماران داشته باشند. بخوبی شرایط حاد را تشخیص داده و از رسیدن آسیب های جدی به بیمار جلوگیری نمایند.

مراقبت از سالمند با بیماری آسم:

سالخوردگی انجام بسیاری از کارها را به تنهایی، برای سالمندان مشکل می سازد.پیگیری درمان آسم، یکی از این کارهاست.
از جمله دلایلی که سبب می شود سالمندان آسمی به مراقبت های بیشتری نیاز داشته باشند آرتروز، آلزایمر و زوال عقل که سبب می شود میزان دقیق مصرف و زمان آن را فراموش کنند. از دیگر وظایف نگهدار سالمند این است علائم بیماری های ریوی حاد را شناخته و در صورت دیدن این علائم تا بدتر نشدن اوضاع اقدامات درمانی را با همکاری پزشک مربوطه به انجام رساند.مراقبت از سالمند بیمار،نگهداری از سالمند،

از جمله نکاتی را باید هنگام مراقبت از سالمند با بیماری تنفسی در نظر گرفت شامل موارد زیر می باشد:

COPD-1

این بیماری عمدتا در بالغین میانسال و سالمند تظاهر می یابد.(بیماری ای است که در آن ریه نمی تواند بدرستی بازدم داشته و باعث مشکل در تنفس می شود. می‌توان از یک دستگاه پیک فلو متر،برای کنترل آسم استفاده نمود. این دستگاه کوچک برای اندازه‌گیری میزان موثربودن بازدم  بیمار مبتلا به آسم کاربرد دارد. با افزایش علائم آسم، این دستگاه  کاهش حجم هوای بازدمی را نشان می‌دهد. در این صورت می توند به بیماری COPD پی برد.

مطالعه کنید!  دلیل ریزش اشک سالمندان

2-پنومونی

سالمند در معرض خطر ابتلا به پنومونی هستند.بیماریی است که در آن کیسه های هوایی معمولا توسط باکتری ها عفونت می کنند.

علائم این بیماری شامل: تب اغلب با درجه بالای، اما درجه پایین نیز گزارش شده است سایر علائم اولیه شامل لرز، سرفه مداوم، اشکال در تنفس می باشد به نظر می رسد با بالا بودن سطح استرس، ورزش و دیگر اشکال عوامل استرس زا علائم شدیدتر است علاوه بر این، سردرد، از دست دادن اشتها، ضعف، بی حالی، درد بیش از حد قفسه سینه و افزایش تولید عرق توسط بیماران پنومونی گزارش شده است.

3- پنوموتوراکس

در بیماران بالای 40 سال ، پنوموتوراکس خودبخودی در افراد با سابقه COPD یا سل ریوی شایع است.

علائم این بیماری شامل: درد خنجری قفسه سینه ، این درد ممکن است به شانه یا سراسر قفسه سینه یا شکم انتشار یابد.خدمات نگهداری در منزل،مراقبت در منزل از سالمندان بیمار
کوتاهی نفس،سرفه خشک و تک تک (گاهی ) می باشد.

نگهداری از سالمندان مبتلا:  استراحت در حالت نشسته ممکن است برای بیمار راحت تر باشد.
– در صورتی که مراقبت در منزل انجام می شود، اندازه گیری مرتب فشار خون ، تعداد ضربان قلب و تنفس ضروری است .

عواملی که باعث افزایش بیماری می شود شامل:

  • آسیب قفسه سینه
  • بیماری های مزمن ریه
  • استعمال دخانیات
  • ورزش ، کشش های فیزیکی
  • غواصی
  • پرواز در ارتفاعات بالا
  • سرطان

 

173730166_xs

مركز نگهداري و مراقبت از کودک، سالمند، بیمار در منزل مه چهرگان با بکارگیری نیروهای مجرب و متخصص آماده ی خدمت رسانی 24 ساعته به شما و عزیزان شما می باشد.

مطالعه کنید!  جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *