خستگی یکی از نشانه های شایع پیری است که اغلب نادیده گرفته می شود یا به شرایطی دیگر ارتباط داده می شود، اما در صورت عدم درمان، خستگی در افراد مسن می تواند به افت عملکرد طبیعی منجر شود. خستگی اغلب به عنوان یک نشانه در نظر گرفته می شود و نه یک بیماری و به طور کلی با موارد دیگر مانند خواب آلودگی مفرط، گیجی و کسلی تفاوت دارد. بسیاری از بیماران مسن این نشانه ها را به جای یکدیگر استفاده می کنند و از این رو، شرایط برای پزشک به منظور تشخیص درست خستگی و این که آیا نیاز به مداخله وجود دارد یا خیر دشوار می شود. افراد مسن احتمال بیشتری دارد کاهش در سطوح هورمون هایی خاص را تجربه کنند و همچنین از بیماری های مزمن رنج ببرند، که احتمال تجربه خستگی را افزایش می دهد.

خستگی (کمبود انرژی) با مشکلات سلامت پیوند خورده است

مطالعه ای که در سال 2008 توسط دانشگاه کلمبیا انجام شد، نشان داد، بزرگسالان بالای 65 سال و پیرتر که از خستگی رنج می برند، احتمال بیشتری دارد از مشکلات مفصلی، بی اختیاری ادرار، مشکلات شنوایی، افسردگی، و انزوای اجتماعی نیز رنج ببرند. پژوهشگران به این نکته اشاره داشتند که کمبود انرژی و خستگی پایدار نباید به عنوان شرایطی عادی در نظر گرفته شوند و می توانند با بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، مسائل ریوی، و همچنین آرتریت و کم خونی مرتبط باشند.

نشانه های خستگی در سالمندان

خستگی می تواند در سطوح مختلف بر سالمندان تاثیرگذار باشد. از نظر جسمانی، آنها ممکن است در انجام کامل فعالیت های عادی خود دچار مشکل شوند، به مدت زمان بیشتری برای استراحت نیاز داشته باشند، با خطر افزایش یافته زمین خوردن مواجه باشند، و در هماهنگی حرکات خود دچار مشکل شوند. از نظر ذهنی، نشانه های خستگی ممکن است در قالب کاهش هوشیاری، کاهش تمرکز، و افزایش فراموشی نمایان شوند. نشانه ها ممکن است از لحاظ عاطفی نیز تجربه شوند و بیماران تحریک پذیری بیشتر، عصبانی شدن سریع‌تر، افسردگی و انزوای بیشتر را تجربه کنند.

مطالعه کنید!  سالم نگه داشتن مفاصل سالمندان

چه چیزی موجب خستگی در سالمندان می شود

در سالمندان، خستگی می تواند به واسطه چندین موضوع زمینه ای شکل بگیرد. به طور کلی، خستگی زمانی رخ می دهد که سوخت و ساز بدن، تامین اکسیژن، سطوح هورمونی، یا وضعیت ذهنی و عاطفی مختل شوند. برخی از شایع‌ترین دلایل شکل گیری خستگی شامل افسردگی، مشکلات گردش خون، اختلال در تنفس، عدم تعادل هورمونی مانند کم کاری تیروئید، سوء تغذیه، و مشکلات متابولیک مانند ابتلا به بیماری دیابت می شوند.

دلایل پزشکی خستگی

شرایط پزشکی خاص و بیماری های مزمن ممکن است دلیل شکل گیری خستگی در سالمندان باشند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم خونی

کم خونی زمانی شکل می گیرد که تعداد گلبول های قرمز خون پایین است و از این رو، بدن برای ارسال اکسیژن لازم به سلول ها باید سخت‌تر کار کند. در نتیجه فشار اضافی بر بدن، این شرایط می تواند به خستگی منجر شود.

اختلالات خواب

اختلالات خواب مانند آپنه خواب در چرخه های خواب اختلال ایجاد می کنند و می توانند مانع از تجربه استراحت کافی شوند. این کمبود خواب مناسب در بلند مدت می تواند به خستگی منجر شود.

علت بیحالی و خستگی, خستگی در سالمندان

خواب کافی از احساس خستگی و خواب آلودگی جلوگیری می کند

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید در میان سالمندان شایع‌تر است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است در کنار خستگی، موارد دیگری مانند افزایش وزن، یبوست و ریزش مو را نیز تجربه کنند.

اختلالات التهابی

موضوعات مرتبط با التهاب مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس، می توانند موجب خستگی و همچنین سفتی مفاصل و درد شوند.

مطالعه کنید!  دلیل ریزش اشک سالمندان

سرطان

سلول های سرطانی به سرعت رشد می کنند و گسترش می یابند و بر همین اساس، بخش قابل توجهی از منابع انرژی بیمار مورد استفاده قرار می گیرد که نتیجه ای جز احساس خستگی را در پی ندارد.

سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن دارای یک محرک شناخته شده نیست، اما می تواند موجب تجربه خستگی پایدار طی دوره ای چندین ماهه یا چندین ساله شود.

عفونت مزمن

عفونت های مزمن مانند سل و اچ‌آی‌وی می توانند موجب خستگی شدید در بیماران شوند.

چگونگی درمان خستگی

اگر با خستگی دست به گریبان هستید، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل این شرایط مهم است. زمانی که علت دقیق خستگی مشخص شد و از این که با یک موضوع سلامت مرتبط نیست، اطمینان حاصل شد، دنبال کردن مواردی که در ادامه به آنها اشاره می شود می تواند به تقویت سطوح انرژی کمک کند.

انجام ورزش

هنگامی که خسته هستید، ورزش ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهن شما خطور می کند، اما پژوهش ها نشان داده اند که فعالیت جسمانی می تواند سطوح انرژی را افزایش دهد و به کاهش خستگی کمک می کند. ورزش منظم می تواند عملکرد قلب، ریه ها، و عضلات را بهبود ببخشد و استقامت شما را برای انجام فعالیت های دیگر افزایش دهد.

تامین آب بدن

مصرف آب ناکافی موجب کم آبی بدن می شود که این شرایط می تواند خستگی و دشوارتر شدن انجام فعالیت های روزانه را در پی داشته باشد. کم آبی بدن می تواند هوشیاری و تمرکز را نیز کاهش دهد، از این رو، تامین آب مورد نیاز بدن هم برای وضعیت جسمانی و هم وضعیت روانی شما اهمیت دارد.

مطالعه کنید!  پرستاری از سالمند با بیماری ام اس

خواب کافی

خواب کافی از تجربه احساس خستگی و خواب آلودگی که می توانند بر عملکرد روزانه شما تاثیرگذار باشند، جلوگیری می کند. اگر نمی توانید خواب شبانه کافی داشته باشید، یک چرت کوتاه در طول روز می تواند به افزایش انرژی شما کمک کند.

کاهش وزن

حمل وزن اضافی بدن می تواند ذخایر انرژی را بیش از وقتی که از وزن سالم بهره می برید، تخلیه کند. کاهش وزن نه تنها می تواند سطوح انرژی را افزایش دهد، بلکه از فشار اضافی بر قلب نیز می کاهد.

غذا خوردن منظم

مصرف وعده های غذایی کوچک و میان وعده ها هر سه تا چهار ساعت در طول روز می تواند جریان سوخت و ساز را در سطوحی مناسب حفظ کرده و انرژی را افزایش دهد. البته باید از مصرف مواد غذایی سالم و متعادل اطمینان حاصل شود.

خستگی در سالمندان ممکن است عوارضی را موجب شود که بر عملکرد روزانه آنها تاثیرگذار بوده و خطر بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، افسردگی، آرتریت، و اختلالات ریوی را در بیمار افزایش دهد. این خستگی ممکن است به شرایط پزشکی دیگر مانند مشکلات خواب، سرطان، کم خونی، و اختلالات التهابی منجر شود. اگر خستگی را تجربه می کنید، مراجعه به پزشک به منظور تشخیص دلیل و آگاهی از چگونگی مقابله و درمان آن مهم است.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!