چگونه ازپوکی استخوان در سالمند جلوگیری کنیم؟

داشتن یک زندگی سالم در دوران سالمندی زیاد دور از ذهن نیست. تمامی سالمندان می توانند با خود مراقبتی و جلوگیری از بروز بیماری ها و رسیدگی به بیماری در اوایل آن می توانند از پیشرفت بیماری ها و زمین گیر شدن جلوگیری نمایند. سالمندان سالم هیچگاه نه به نگهدار سالمند نیازی خواهند داشت و نه به یک فرزند که از آن ها به صورت 24 ساعته نگهداری کند.

پوکی استخوان از جمله دلایلی است که سبب بروز مشکلات زیادی در دوران سالمندی می شود که اگر از پیشرفت آن جلوگیری به عمل نیاید سبب کم شدن تراکم استخوان ها و کاهش استحکام می شود. بنا به آمارها سالمندان زیادی با زمین خوردن تا مدت ها زمین گیر می شوند. سالمندانی که دچار پوکی استخوان هستند با زمین خوردن های ساده نیز استخوان هایشان دچار شکستگی می شود. متاسفانه در دوران سالمندی استخوان ها خود به خود تراکم خود را از دست می دهند از این رو بعد از 35سالگی باید توجه ویژه ای بیماری پوکی استخوان داشته باشم.

از طرفی دیگر هم خانم ها به دلیل یائسگی بیش از مردان با این مشکل روبه رو می شوند.

ما در این قسمت نکات مهم برای جلوگیری از پوکی استخوان ها را به شما آموزش می دهیم.

 

  • کلسیم بخورید:

بدن انسان اگر دچار کمبود کلسیم باشد به سراغ استخوان ها می رود.کلسیم از جمله ویتامین هایی است که سبب تقویت استخوان ها می شود.از جمله مواد غذایی که شامل کلسیم می باشد: لبنیات نظیر شیر کم چرب، پنیر و ماست کم چرب، ماهی‌های نرم استخوان نظیر کنسرو ماهی آزاد و ساردین. سبزیجات تازه، خشکبار،‌ حبوبات، سویا. مصرف بیش از حد کلسیم ممکن است موجب بیماری های کلیوی شود، ولی مردم به ندرت کلسیم بیش از حد مصرف می‌کنند.

مطالعه کنید!  نشانه ی بیماری های مرگبار در سالمندان

 

  • مصرف ویتامین D:

ویتامین D به بدن در ساخت استخوان ها کمک می کند.این ویتامین معمولا با کلسیم همراه است.افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند با مصرف مکمل ها می توانند نیاز بدن خود را جبران نمایند.

  • ورزش را فراموش نکنید:

در هر سنی که هستید ورزش کردن را فراموش نکنید.نداشتن فعالیت جسمانی می تواند منجر به افرایش روند پوکی استخوان شود. سالمندان می توانند طبق توانایی هایی که دارند با مشورت با یک متخصص به ورزش کردن روی بیاورند تا استخوان های خود را تقویت کنند. ورزش های موثر راه رفتن، راهپیمایی، دوی آهسته، نرمش (ایروبیک) تنیس می باشد.  ورزش های موثر تر همراه با وزنه می باشند.

  • هرمون درمانی برای پیشگیری از پوکی استخوان:

هورمون درمانی پس از دوران یائسگی می تواند به بانوان برای جلوگیری از پوکی استخوان کمک کنند. این درمان شامل مصرف استروژن، ‌گاهی همراه با پروژسترون است. برای هورمون درمانی حتم به پزشک خود مشورت نمایید.

  • دخانیات و مشروبات الکلی ممنوع:

مصرف کردن مشروبات الکلی و استعمل دخانیات سبب افزایش پوکی استخوان خواهد شد.برای جلوگیری از پوکی استخوان در دوران سالمندی این دوعامل را از زندگی حذف کنید.

زنانی که سیگار می‌کشند بیشتر از خانمهایی که سیگار نمی‌کشند دچار پوکی استخوان (و سایر بیماریها) می‌شوند.نگهداری سالمند،نگهدار سالمند

نگهداری از سالمند

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *