بیماری های شایع در سالمندان چیست؟

بیماری های دوران سالمندی از جمله بیماری هایی هستند که فرد که می تواند با شناخت آن ها و پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های دوران سالمندی از ابتلا به آن ها جلوگیری کند. خود مراقبتی در سالمندان سبب می شود که فرد بتواند در سالمندی بهتر زندگی کند و دوران سالمندی خوبی را پشت سر بگذارد. این امر سبب می شود که سالمند هیچ گاه زمین گیرنشده و نیاز به هیچ نگهدار سالمندی نداشته باشد.ما در این بخش به مهمترین این بیماری ها و علت آن می پردازیم.

1.آرتروز:

آرتروز یکی از بیماری هایی که راه علاج قطعی یا درمان ندارد اما راههای برای تسکین درد وجود دارند .آرتوروز از جمله بیماری هایی است که در  دوران سالمندی بسیار شایع است.این بیماری اعضای مختلف بیمار را درگیر می کند  غضروف انسان ها ؛ از 30 سالگی به بعد تغییر می کند و درصورتی که فشار روی غضروف ، در یک مدت طولانی بیشتر شود ، باعث تخریب غضروف خواهد شد، آرتروز همان سائیدگی غضروف مفصلی است ،
از جمله راههای آرام کردن در آرتروز درد آرتروز این است که بیماران نباید به عضو دچار آرتروز فشار بیاورند و از داروهای غضروف ساز و مسکن استفاده کنند.
غضروف آسیب دیده بطور معمول در ناحیه زانوهاست و برای کاهش درد و کم کردن فشار از روی زانو به بیماران توصیه شده تا آنجا که ممکن است از توالت فرنگی و از میز و صندلی یا تخت هنگام نماز و صرف غذا استفاده کنند .مراقب سالمند،استخدام نگهدارسالمند در تهران،استخدام نگهدارسالمند،

2.اضافه وزن:

افرادی که در سنین بالا و دوران سالمندی دارای اضافه وزن هستند  در معرض ریسک بالای بیماری قلبی، سکته، دیابت نوع۲ می باشد. این افراد باید هر چه سریعتر وزن خود را به کمک ورزش و پیاده روی های مدام کم کنند.نگهداری سالمند،نگهدار سالمند

3-سکته ی مغزی:

بیماری های مغز و اعصاب در سنین بالاتر و دوران سالمندی شایعتر از سنین دیگر می باشد. این بیماری ها هم انواعی دارند که گاهی در سنین پایین دیده می شوند. مثال خیلی ساده سکته مغزی است. سکته ممکن است به دلیل گرفتگی عروق با لخته رخ می دهند که مانع خونرسانی به مغز می شوند. این نوع از سکته ایسکمیک نام دارد. سکته های هموراژیک یا خونریزی دهنده نوع دیگر سکته یم باشد.در این نوع از سکته، رنگ ها به دلیل بالابودن فشار خون پاره می شوند.علت این نوع سکته در دوران سالمندی دیابت،فشار خون بالا،مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر می باشد.

مطالعه کنید!  نشانه ی بیماری های مرگبار در سالمندان

4- عفونت های ادراری:

از جمله بیماری های شایع دوران سالمندی در خانم ها عفونت ادار است. رعایت نکردن بهداشت هم می تواند باعث عفونت ادراری شود.خدمات نگهداری در منزل،مراقبت در منزل از سالمندان بیمار

عفونت ادراری به ۲ شکل سیستیت یا عفونت مثانه و پیلونفریت یا عفونت کلیه و مجاری ادراری بروز می کند. همچنین ممکن است سالمندان به دلیل نداشتن کنترل ادراری از سوند فولی استفاده کنند.

عفونت ادرا با علائمی مانند سوزش و تکرر ادرار و تغییر در رنگ و بوی ادرار و تب و لرز شدید خطرناک بوده و ممکن است به کلیه ها آسیب رساند. به همین علت باید تحت درمان قرار گیرد.

5- نقرس

بیماری نقرس یا عوامل ژنتیکی دارد و یا علت آن خوردن غذاهای ناسالم می باشد.اولین علامت نقرس در نیمی از بیماران تورم یا قرمزی، التهاب و سوزش در محل اتصال مفصل شست پا و پنجه است ولی بیماری در مفاصل دیگر مانند زانو، مچ و انگشتان دست و … نیز دیده می شود.

نقرس نیز مانند ارتروز سبب درد در اعضای بدن می شود.این بیماری مفاصل را ملتهب کرده و سبب بروز درد می شود.بیماری نقرس بیماری شایعی در دوران سالمندی می باشد. علت بیماری بالا رفتن اسید اوریک خون است که باعث ایجاد کریستال هایی در خون و رسوب آن در مفاصل و بافت ها شده و سبب التهاب آن می شود.
ازجمله علائم دیگر نقرس: درد مفصلی و گاهی توأم با خستگی و تب شدید بروز می کند. تعداد مبتلایان به نقرس در دنیا افزایش یافته است. شایع ترین علت داشتن زمینه ژنتیکی است ولی دفع ناقص اوره، تغذیه ناسالم و … هم می تواند باعث بیماری نقرس شوند.
در صورت کنترل نشدن بیماری نقرس، احتمال ابتلای فرد به بیماری هایی مانند افزایش فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی و کلیوی بیشتر خواهد شد. البته با دارو می توان سطح اسید اوریک خون را پایین آورد.

6-تصادف و یا سقوط:

حتی اگر افراد مسن سالم باشند، زمین خوردن ناگهانی،سقوط و یا تصادف می تواند سبب شکستگی استخوان ها یا آسیب به سر سالمند خواهد شد. معمولا بعد از وقوع این اتفاقات، افراد مسن به دلیل ترس فعالیت هایشان را کمتر می کنند و در نتیجه قدرت و مقاومت ماهیچه ای شان تحلیل می رود.

7- ای ال اس:

بیماری ALSسبب تخریب هسته دوم عصبی و الیاف بعدی که به عضلات پیام می رسانند می شود. مبتلایان به این بیماری با گذشت زمان عضلات بدنشان تحلیل می رود و با گذشت زمان بیمار در خورن و حرف زدن دچار مشکل می شود.این بیماری سبب بروز مشکل در عضلات تنفسی نیز خواهد شد. این بیماری بعد از پنجاه سالگی بروز کرده و بعد از مدت کوتاهیی منجر به مرگ سالمند خواهد شد.

مطالعه کنید!  استحمام سالمندان (نحوه صحیح+نکات ایمنی)

8- سل ریوی

معمولا سالمند در جوانی به این بیماری مبتلا شده است ولی در دوران سالمندی به دلیل پایین آمدن سطح دفاع ایمنی، عفونت خفته دوباره فعال می شود و علائم بیماری سل بروز می کند. این بیماری واگیر دار است. افرادی که به عنوان نگهدار سالمند از سالمند مراقبت می کنند باید مراقب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.مهم ترین علامت بیمار بی اشتهایی، تعریق شبانه، کاهش وزن، رنگ پریدگی و سرفه های خشک(بعدها ممکن است به خلط معمولی یا خونی تبدیل شود) می باشد. اگر نگهدار سالمند متوجه شد که سالمند بیش از ۴ هفته سرفه بدون علت داشته باشد باید سالمند را به پزشک برده حتما باید عکس قفسه سینه و تست سل از او گرفته شود. این افراد باید به بیمارستان منتقل و در اتاق ایزوله بستری شوند. ۱۵ روز بعد از شروع درمان خاصیت بیماری زایی سل کاملا از بین می رود و بیمار می تواند به مکان قبلی خود برگردد.

9-پوکی استخوان:

پوکی استخوان که سبب شکستگی استخوان در سالمندان می شود از بیماری های شایع در سنین بالا می باشد. شکستگی های دوران سالمندی به راحتی بهبود نمی یابند و ممکن است بیمار دچار از کار افتادکی کند .استخدام نگهدار در منزل،استخدام نگهدار سالمند
در دوران سالمندی از ماده پروتئینی و معدنی استخوان کاسته می شود و سبب پوکی استخوان می شود.برای اندازه گیری  تراکم استخوان از آزمایش پوکی استخوان استفاده می کنند. برای جلوگیری از پوکی استخوان باید تغذیه سالمی که شامل پروتین و کلسیم می باشد در وعده های غذایی استفاده کرد.کمبود تابش نور خورشید در منطقه ای که فرد نیز از جمله عوامل بروز بیماری پوکی استخوان می باشد. مصرف داروهای حاوی کورتون ، تحرک و فعالیت کافی نداشتن و بیماری های کلیوی و غددی روند پوکی استخوان را شتاب می بخشد .

10-اختلال در دیدن و شنیدن:

با افزایش سن، معمولا قدرت بینایی و شنوایی دچار اختلال می شود. مشکلات بینایی متداول در بین افراد مسن شامل آب مروارید، تباهی لکه زرد ناشی از سن، آب سیاه و مشکلات ناشی از دیابت است. در حدود ۲۵ درصد افراد مسن ۶۵ تا ۷۴ سال و ۵۰ درصد افراد ۷۵ سال و مسن تر دچار تحلیل شنوایی می شوند.

مطالعه کنید!  سالمندان چه ویتامین هایی مصرف کنند؟

11-زوال عقل و آلزایمر:

سردسته بیماری دمانس یا زوال عقل، آلزایمر است. این بیماری در دوران سالمندی شایع است.اولین علامت نشانه های بیماری آلزایمر کم شدن قدرت حافظه است. افراد سالمند به خصوص افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، دچار اختلال در حافظه می شوند.نگهداری از سالمند آلزایمری،نگهدار سالمند

چگونه از آلزایمر جلوگیری کنیم؟

فعالیت های مغزی مانند حل کردن جدول یا بازی شطرنج جلوی ابتلا به آلزایمر را می گیرد زیرا  باعث می شود از تعداد بیشتری از سلول های مغزی کار کشیده شود در نتیجه ذخیره سلول های فعال در مغز بیشتر شوند. با این کار می شوند روند بیماری را به تاخیر انداخت.استخدام نگهدار در منزل،نگهدار سالمند،نگهدار سالمند در تهران

چگونه بیماری آلزایمر را تشخیص دهیم؟

که در اختلال حافظه معمولی بیمار شخصا به پزشک مراجعه می کند و از اینکه بعضی چیزها را فراموش می کند شکایت دارد. در حالی که مبتلایان به آلزایمر از فراموشی شان اطلاعی ندارند بلکه اطرافیان آنها را به پزشک ارجاع می دهند و از آن اظهار ناراحتی نمی کنند اما افرادی که فقط دچار یک اختلال حافظه ی جزئی شده اند از این فراموشکاری هایی که دارند اظهار نگرانی و ناراحتی میکنن.

12-عفونت زخم بستر

از دیگر بیماری های شایع در دوران سالمندی زخم بستر است.اگر سالمند دچار ناتوانی در حرکت باشد و در مدت طولانی بب حرکت هستند مبتلا به زخم بستر خواهند شد. برای جلوگیری از این بیماری هر از چند اهی باید بیمار را در وضعیت دیگری خواباند. اگر از زخم های ایجادشده به خوبی مراقبت نشود، عفونی می شوند و عفونت ممکن است وارد خون شود. گاهی هم عفونت منجر به مرگ بیمار می شود

13-التهابی عروق

این بیماری مختص افراد بیشتر از 50 سال است و در افراد سالمند مشاهده می شود.بیماری التهاب عروق  زمینه ژنتیکی دارد. در این بیماری  عروق بزرگ درگیر می شوند. التهاب در عروق باعث مختل شدن خونرسانی می شود. عروق درگیر ممکن است در شریان آئورت یا شریان های اندام ها باشد.

از جمله علائم این بیماری سردرد، قفل شدن فک و دردهای ناحیه شانه و گردن، خستگی، تب خفیف،کاهش اشتها و … مراجعه می کنند.
در تصویربرداری از عروق بزرگ، تنگی مشاهده می شود. درمان چنین بیمارانی ضروری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *