خانواده های زیادی در منزل از سالمندان بیمار مراقبت می کنند که این سالمندان هرکدام در شرایط جسمی متفاوتی هستن و بسته به این شرایط نیاز به مراقبت های ویژه و خدمات نگهداری از اسلمند در منزل دارد. این که چه موقع برای سالمند نگهدار درمنزل استخدام کنیم سوال بسیاری خانواده ها می باشد. ارائه ی خدمات درمانی به سالمندان مزایای زیادی دارد که موجب کاهش نگرانی های اعضای خانواده برای روند بهبودی سالمند می شود.

از جمله فاکتورهای مهمی که تعیین کننده استخدام نگهدار سالمند می باشد، وضعیت جسمی بیمار است زیرا هر بیماری دارای شرایط بخصوصی بوده که این موضوع سبب شده لازم باشد دقت بیشتری در امر استخدام نگهدار سالمند داشته باشیم زیرا انتخاب اشتباه نه تنها نیاز را برآورده نمی کند بلکه در برخی مواقع موجب بروز خلل در مراحل درمانی سالمند خواهد شد.

نگهداری از سالمند به صورت حرفه ای:

نگهدار سالمند حرفه ای با بررسی بیمار و  یادداشت برداری از شرح حال او، آن را در اختیار پزشک سالمند قرارداده و با شناخت کامل بیماری با همکاری پزشک بهترین فضا را برای بهبود حال بیمار فراهم می آورد.

از جمله بیماری هایی که نیاز سالمند به نگهدار در منزل را افزایش می دهد شامل موارد زیر است:

نگهداری از سالمند با بیماری گردش خون نامناسب:

مشکل در سیستم گردش خون می تواند باعث آسیب جدی به مغز، قلب،کبد، کلیه هاو اندامهای دیگر شود.حدود 80 درصد افراد بالای 60 سال به این مشکل گرفتار هستند.سالمند لازم است که در این شرایط عادت های زندگی خود را اصلاح کند. خلل در گردش خون موجب برروز اختلال در بسیاری از عضو های بدن می شود که در صورت اهمیت ندادن به آن بیماری، عوارض جبران ناپذیری را موجب خواهد شد.

مطالعه کنید!  استحمام سالمندان (نحوه صحیح+نکات ایمنی)

این بیماری مشکلاتی را در دست ها و پاها ایجاد می کند، سبب بروز پدیده ای به نام سیانوز می شود که همان کبودی و تغییر رنگ پوست به آبی و بنفش است. در نتیجه پاها به رنگ کبود در آمده و به طور غیرمنتظره ای ورم می کنند

علت نفخ سالمندان، اسیدی شدن معده و یبوست نیز می تواند از علائم این بیماری باشد.سالمندانی که مبتلا به گردش خون هستند خیلی زود احساس خستگی می کنند.

تغییر شیوه ی زندگی سالمند می تواند در رفع این مشکل کمک زیادی نماید.این تغییرشامل غذایی، تحرک بدنی بیشتر، استفاده از گیاهان مفید می‌باشد.کنترل کلسترول و پرهیز از غذاهای چرب و شیرین و استفاده از کیسه‌ی آب گرم برای گرم کردن دست یا پا موثر خواهد بود.

نگهداری سالمند با بیماری قلبی:

یکی از علل شایع در مرگ سالمند، بیماری قلبی می باشد. بنابراین سالمندانی که مبتلا به بیماری قلبی می باشند باید تحت مراقبت های ویژه ی نگهداری از سالمند قرار گیرند تا حدالامکان از بروز سکته در این بیماران جلوگیری شود.
در نظر گرفتن شرایط بیمار در مراقبت از او امری مهم میباشد. عواملی که منجر به بروز بیماری نارسائی می شود، می تواند عوامل ژنتیکی یا دیابت، چربی خون بالا، فشار خون زیاد و به علاوه مصرف سیگار باشد.
نگهداران سالمند با گذراندن دوره های آموزشی و واحدهای مربوطه، از این بیماری شناخت کافی را داشته و با در نظر گرفتن عواملی که موجب تشدید بیماری می شود آن را کنترل می نماید.نگهداری سالمند،نگهدار سالمند

نگهداری از سالمند مجروح:

آسیب های وارده به سالمند به دلیل بروز حوادث ناگهانی و زخم بستر موجب افزایش نیاز سالمند به نگهدار می شود. نگهدار سالمند با تعویض به موقع پانسمان از عفونت محل زخم جلوگیری نموده و به اموری مراقبتی و انجام کارهای روزانه ی سالمند می پردازد. در این صورت با استخدام نگهدار در منزل برای چندین روز تا چندین ماه می تواند به بهبود زخم و آسیب دیدگی بیمار کمک نمایید.

مطالعه کنید!  دلیل درد در بدن سالمندان

نگهداری از سالمند با بیماری های تنفسی:

بیماری های ریه انواع گوناگونی دارد که برخی از آن ها حاد می باشد. عوامل آن عفونت، ژنتیک و یا سیگار کشیدن می باشد. بسته به نوع بیماری اختلالات تنفسی نیز متفاوت خواهد بود. مثلا در برخی موارد موجب تنگی نفس و دم و بازدم غیر طبیعی و در برخی دیگر موجب بروز عفونت در ریه سالمند می شود. نگهداران حرفه ای با شناخت کامل این بیماری مراقبت های ویژه ای را به این دسته از سالمندان ارائه می دهند.

نگهداری از سالمندان با بیماری های اسکلتی عضلانی:

بیماری های اسکلتی عضلانی شامل معلولیت های فیزیکی مربوط به ماهیچه ها، استخوان ها و مفصل ها است.ریسک ابتلا به آن ها با افزایش سن، بیشتر می شود.درمان بیماری های اسکلتی عضلانی به شدت آن ها وابسته است. در بعضی موارد، درد ممکن است با تجویز یک سری حرکات ورزشی یا استفاده از داروهای آرام بخش و مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، تسکین داده شود.
بیماری های پیشرفته ممکن است روشی متفاوت برای درمان نیاز داشته باشند. بیمار با انجام فیزیوتراپی و کار درمانی، روش های مختلفی را برای کنترل درد هنگام انجام کارهای روزانه می آموزد. تجویز دارو نیز ممکن است قسمتی از درمان و کاهش درد باشد.
نگهدارسالمند

مركز نگهداري و مراقبت از کودک، سالمند، بیمار در منزل مه چهرگان با بکارگیری نیروهای مجرب و متخصص آماده ی خدمت رسانی 24 ساعته به شما و عزیزان شما می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *