اشتباهات رایج در نگهداری از سالمند:

ما فرزندان همیشه خواهان سلامتی جسمی و روانی والدین هستیم. در جامعه و فرهنگ ایرانی احترام خاصی برای سالمندان قائل هستند زیرا وجود آن ها در زندگیمان و دعاهای خیرشان دل گرمی زیادی به ما می دهد. استفاده از تجربیات سالمندان در زندگی بی شک می تواند راهنمای خوبی برای ما باشد. از این رو فرزندان باید تمام تلاش خود را برای جبران زحمات والدین خود بکارگیرند تا سالمندان عزیز دوران سالمندی خوبی را توام با سلامت جسم و روان داشته باشند. ؟ گاهی ما بر سر دلسوزی برای سالمندان کارهای اشتباه زیادی را مرتکب می شویم که نه تنها به سالمند کمکی نمی کند بلکه نتیجه ی عکس می دهد.بدون شک به وظیفه ی نگهداری از سالمندان نیاز به آموزش و تمرین بسیار دارد. اماقبل از هر چیز باید در یابیم که نحوه ی صحیح برخورد با سالمندان چگونه است؟و چگونه باید از سالمندان نگهداری کرد؟ مراقبت‌های ویژه سن آنها چیست؟ چطور با مشکلات جسمی و روانی آنها کنار بیاییم و در بهبود حال سالمند خود پیشر فت ها را مشاهده کنیم.ما در این قسمت مهمترین نکات را برای نگهداری از سالمندان به شما آموزش می دهیم.

  •  در انجام امور سالمندان افراط نکنید:

بعضی از افراد چه بر این باورند که سالمند دیگر نباید دست به سیاه و سفید بزند و باید فقط استراحت کند. این افراد به نسبت سن سالمند و تواناهایی های آن ها حتی لباس های سالمند را نیز تعویض می کنند در حالی که سالمند خود از پس این کار بر می اید. شما با انجام این کارها مرتکب اشتباه بزرگی هستید. شما نه تنها استقلال سالمند را از او گرفته اید بلکه روز به روز باعث بدتر شدن وضعیت جسمی و روانی بیمار خواهید شد.
راه کار چیست؟
بهترین راه این است که بر اساس سن سالمند و توانایی های او در انجام کارها، امور را برای سالمند ساده کنید. مثلا اگر سالمند کم و بیش توانایی لباس پوشیدن را دارد لباس ها را برای او اماده کنید و مرتب و به ترتیب بچینید.سپس او را از راه دور تحت نظر داشته باشد. اگر مادر شما دیگر توانایی طبخ غذا ندارد از او در انجام کارهای ساده کمک بخواهید. اینونه سالمند دیگر احساس بی فایده نمی کند و هم از لحاظ روانی احساس بهتری نسبت به خود خواهد داشت و هم از لحاظ جسمی خیلی زود از کار افتاده نمی شود.
انجام هرکار ساده ای که ذهن سالمند را بکار بیندازد برای او مفید خواهد بود و روند رشد بیماری را کاهش می دهد.
اگر برای سالمند خود نگهدارسالمند استخدام کنید به او تاکید کنید که تمام کارهای سالمند را انجام ندهد و بیشینه ی استقلال سالمند را در انجام امور حفظ نماید.

  • با سالمندان مثل کودکان رفتار نکنید:

درست است که دوران سالمندی بی شباهت به دوران کودکی نیست. اما اینکه بخواهید با سالمندان مانند کودکان رفتار کنید ضربه ی روحی سختی به سالمند خود وارد خواهید کرد. درک سالمندان و اینکه کارها و حرفهایشان دیگر در کنترشان نیست نیاز به تمرین دارد. سالمندان به جز احترام از شما چیز دیگری نمی خواهند. تحت هیچ شرایطی نباید فراموش کنید که آن ها پدرو مادر شما هستند و ممکن است گاهی کج خلق شوند وظیفه ی شما این است که همیشه با مهربانی و نهایت احترام با آن ها صحبت کنید. بهتری وقتی سالمند از گذشته می گوید، فقط به سخنانشان گوش دهید و با سخنانتان در جواب به آن ها احساس ارامش بدهید. با تائید حرف‌هایشان به آن ها یاداوری کنید که همه به زمان پیری وضعیتی بمانند او تجربه می‌کنند، اما مهم این است که توانسته‌اند آن روزها را تجربه کنند و امروز به خوشی از آن یاد کنند و این آیا جای سپاس ندارد؟

  • بخودتان در هنگام نگهداری از سالمند اهمیت بدهید:

درست است که نگهداری از سالمندان کم توان و بیمار نیازمند مراقبت های شبانه روزی از سالمند می باشد اما شما نیز انسان هستید و باید حواستان به زندگی خودتان نیز باشد. اگر فردی دیگری نیز در خانواده وجو دارد از او نیز بخواهید در انجام این کار به شما یاری رساند. به اندازه ی کافی به خود استراحت بدهید و از زندگی خود لذت ببرید.

مطالعه کنید!  مراقبت از سالمند با بیماری تنفسی
نگهدار سالمند
نگهداری از سالمند

مركز نگهداري و مراقبت از کودک، سالمند، بیمار در منزل مه چهرگان با بکارگیری نیروهای مجرب و متخصص آماده ی خدمت رسانی 24 ساعته به شما و عزیزان شما می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *