سالمندان زیادی با درد پایین کمر درگیر هستند و هنگام بیدار شدن از خواب احساس درد بیشتری در پایین کمر خود دارند. یکی از عوامل شایع درد در پایین کمر سالمندان نحوه ی خوابیدن آن هاست. با خوابیدن به نحو صحیح حتی می توان کمر درد سالمندی را از بین برد. با درد پایین کمر درگیر هستید؟ شما تنها نیستید. مطالعات جهانی نشان می دهد که علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان درد پایین کمر است. جالب توجه تر این است که بیشتر دردهای کمر علت جدی پزشکی مانند سرطان یا آرتریت را ندارد و اغلب به خاطر استرس یا فشار ایجاد شده در موقعیت های بد، حالات عجیب موقع خواب و سایر عادات سبک زندگی ایجاد می شود.

در اینجا بهترین حالت های خوابیدن در صورتی که مبتلا به درد پایین کمر هستید و همچنین برخی کارهای دیگر که موقع استراحت در شب می توانید انجام دهید را به شما معرفی می کنیم:

1. خوابیدن به یک پهلو با یک بالش بین زانوها

بهترین حالت های خوابیدن ,دردهای کمر

بهترین حالت های خوابیدن در صورتی که مبتلا به درد پایین کمر هستید پرستاری از سالمند در منزل تهران، مراقب سالمند، مراقبت از سالمند، مراقب سالمند در منزل، مراقب سالمند در منزل، استخدام پرستارسالمند، استخدام پرستارسالمند در منزل،

اگر خوابیدن به پشت احساس ناراحت کننده ای برایتان دارد، سعی کنید به یک سمت بخوابید:

– اجازه دهید شانه راست یا چپ تان روی تشک در راستا با سایر قسمت های بدنتان باشد.

– یک بالش بین زانوهای تان قرار دهید.

– اگر بین کمر و تشک فاصله وجود دارد می توانید از یک بالش کوچک زیر کمرتان برای حمایت استفاده کنید.

چه از یک بالش یا دو بالش استفاده کنید، باید همیشه به یک سمت بخوابید، درغیر این صورت باعث مشکلاتی از قبیل عدم تعادل عضلانی و حتی کژپشتی یا اسکولیوز (scoliosis، انحراف جانبی ستون مهره‌ها (به راست یا چپ)، می‌تواند به علت ناهنجاری مادرزادی (مثلاً نوروفیبروماتوز) یا اسکولیوز اکتسابی (مثلاً بیماری راشیتیسم) ایجاد شود)، خواهد شد.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

به یک سمت خوابیدن به تنهایی نمی تواند حال شما را بهتر کند. ترفند آن استفاده از بالش بین دو زانوهاست. بالش می تواند باسن، لگن و ستون فقرات شما را در تراز بهتری حفظ نماید.

2. خوابیدن به پهلو به حالت جنینی

بهترین حالت های خوابیدن ,دردهای کمر

درد پایین کمر

اگر فتق دیسک کمر (herniated disk) دارید، شاید دلتان بخواهد خوابیدن به یک پهلو در حالت جنینی را امتحان کنید:

– به پشت بخوابید و سپس به آرامی به یک پهلو بچرخید.

– زانوهایتان را به سمت قفسه سینه تا بزنید و بالا تنه را به آرامی به سمت زانوها متمایل کنید.

– یادتان باشد که هر از گاهی پهلویتان را عوض کنید تا از هر گونه عدم تعادل جلوگیری شود.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

دیسک شما لایه ای نرم است که بین دو مهره در ستون فقرات شما قرار گرفته است. فتق زمانی رخ می دهد که دیسک از محل خود خارج شده و باعث ایجاد درد عصبی تا ضعف می شود. زمانی که بالاتنه را به حالت جنینی قرار می دهید، فضای بین مهره ها را باز می کنید.

مطالعه کنید!  نگهدارسالمند بیمار

3. خوابیدن روی معده با قرار دادن یک بالش پایین شکم تان

بهترین حالت های خوابیدن ,دردهای کمر

بالش باید سر و گردن شما را پوشش داده و از قسمت فوقانی ستون فقرات حمایت کند.

ممکن است شنیده باشید که خوابیدن روی شکم برای کمر دردتان مضر است. این مساله تا حدی درست است، چون ممکن است فشار اضافی به گردنتان وارد کند. ولی اگر خود را در حالت خواب روی شکم تان مشاهده کردید، نیازی نیست خودتان را مجبور به تغییر حالت نمایید. به جای آن:

– بالشی زیر لگن و پایین شکم خود قرار دهید تا بخشی از فشار وارد بر پشت را خنثی کند.

– بسته به احساسی که این موقعیت در شما ایجاد می کند، ممکن است بخواهید یک بالش زیر سرتان استفاده کنید یا نکنید.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

افرادی که بیماری خراب شدن دیسک بین مهره ای ( degenerative disk، خرابی یا دژنرسانس حداقل یکی‌ از دیسک‌های بین‌مهره‌یی ستون‌فقرات. بیماری دژنراتیو دیسک درواقع بیماری مرتبـط با سن و یـک بیماری پیری است) دارند، ممکن است بیشترین فایده از خوابیدن روی شکم به همراه بالش را ببرند. این کار هر گونه فشاری که در فاصله بین دیسک ها وجود دارد را از بین می برد.

4. خوابیدن به پشت با یک بالش زیر زانوها

برای برخی از افراد خوابیدن به پشت می تواند بهترین حالت برای از بین بردن درد کمر باشد:

– به پشت دراز بکشید.

– یک بالش زیر زانوهای تان گذاشته و ستون فقرات تان را در حالت طبیعی قرار دهید. بالش مهم است، باعث می شود منحنی پایین کمرتان پر شود.

– شما می توانید یک حوله تا شده کوچک زیر کمرتان برای حمایت بیشتر قرار دهید.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

وقتی به پشت می خوابید، وزن شما به طور مساوی توزیع می شود. نه تنها این، بلکه در وسیع ترین قسمت بدن گسترش پیدا می کند. در نتیجه فشار کمتری روی نقاط فشار احساس می کنید. همچنین قادر به تنظیم دقیق ستون فقرات و اندام های داخلی خود هستید.

5. خوابیدن به پشت در حالت خمیده

بهترین حالت های خوابیدن ,دردهای کمر

انتخاب تشک مناسب هم مهم است

آیا وقتی روی کاناپه چرت می زنید، احساس راحتی می کنید؟ اگرچه خوابیدن روی کاناپه ممکن است بهترین انتخاب برای درد پشت نباشد، ولی این حالت اگر لغزش مهره ( spondylolisthesis، به رانده شدن یک مهرهٔ به طرف جلو بر روی مهرهٔ زیرین، لغزش مُهره یا مهره‌رانش می‌گویند) داشته باشید، برایتان مفید است. روی خرید یک تخت قابل تنظیم سرمایه گذاری کنید، تا بتوانید با بهترین تراز و پشتیبانی بخوابید.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

مطالعه کنید!  استرس با سالمندان چه می کند؟

لغزش مهره ای شرایطی است که یکی از مهره های شما روی مهره زیرین خود قرار می گیرد. خوابیدن در حالت خمیده ممکن است برایتان مفید باشد، چون بین ران و بالاتنه شما زاویه ایجاد می کند. این زاویه باعث کاهش فشار روی ستون فقرات می شود.

به یاد داشته باشید: کلید در تراز بندی است

صرف نظر از حالتی که انتخاب می کنید، حفظ تراز بندی درست ستون فقرات تان مهم ترین بخش معادله است. به خصوص روی هماهنگ کردن گوش، شانه ها و باسن تمرکز داشته باشید. ممکن است متوجه فاصله بین بدنتان و تخت شده باشید که ماهیچه ها و ستون فقرات تان را تحت تاثیر قرار می دهد. می توانید این فشار را با استفاده از بالش برای پر کردن فاصله ها، کاهش دهید.

هنگام چرخیدن در تخت باید مراقب باشید. در حین چرخیدن و حرکت کردن ممکن است تراز بدن تان را به هم بزنید. همیشه تمام بدن تان را با هم حرکت دهید، ستون فقرات را محکم و کشیده نگه دارید. حتی ممکن است آوردن زانو به سمت سینه باعث راحتی بیشتر هنگام چرخیدن شما شود.

از یک بالش چه انتظاری دارید

بالش باید سر و گردن شما را پوشش داده و از قسمت فوقانی ستون فقرات حمایت کند. اگر به پشت می خوابید، بالشتان باید کاملا فضای بین گردن و تشک را پر کند. اگر به پهلو می خوابید، از بالشی ضخیم تر استفاده کنید که سرتان را در راستای بدنتان نگه دارد. هر کاری که می کنید، بالش را زیر شانه هایتان قرار ندهید.

برای کسانی که به پشت می خوابند:

شاید بهتر باشد از بالش های باریک تر استفاده کنید که، حاشیه اضافه در قسمت پایین برای حمایت از گردن داشته باشند.

**فوم حافظه (Memory foam) یکی از بهترین موادی است که می توان در بالش استفاده کرد که خود به قالب گردن تان در می آورد. بالش آبی هم گزینه دیگری است که، به خوبی از تمام قسمت ها حمایت می کند.

** Memory foam : مواد پلی اورتان که به فشار و درجه حرارت حساس هستند و بیشتر در تشک ها مورد استفاده قرار می گیرند و به راحتی شکل بدن فرد را به خود می گیرند.

برای کسانی که به شکم می خوابند:

باید تا حد ممکن از بالش خیلی نازک استفاده کنید، یا اصلا از بالش استفاده نکنید. در حقیقت، اگر دوست دارید به شکم بخوابید بهتر است سعی کنید به پهلو بخوابید و یک بالش بلند را در این حالت بغل کنید. این بالش فشاری در خلاف جهت شکم تان به بدن وارد کرده و کمک می کند که بدنتان را تراز بندی کنید.

برای کسانی که به پهلو می خوابند:

شما بهتر است به دنبال یک بالش سفت باشید. بهتر از آن بالشی است که پهن باشد تا بتواند فاصله بین گوش و شانه شما را پر کند. فراموش نکنید که یک بالش سفت هم بین زانوهای تان قرار دهید یا حتی از یک حوله لوله شده می توانید برای این منظور استفاده کنید.

مطالعه کنید!  نکات پیشگیرانه برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان

بعد از به خاطر سپردن این توصیه ها، بهتر است بدانید که هر 18 ماه بالش تان را عوض کنید. این بالش های محافظ می تواند بسیار خوب عمل کنند، ولی فراموش نکنید که بالش ها عوامل حساسیت زای زیادی مانند گرد و غبار و قارچ را در خود جمع می کنند.

از یک تشک چه انتظاری دارید

انتخاب تشک مناسب هم مهم است. پزشکان سابقا تشک های ارتوپدی خیلی سفت را به افرادی که کمر درد داشتند، توصیه می کردند. ولی بهتر است این کار را نکنید. نظر سنی های اخیر نشانداده اند، افرادی که از تشک های خیلی سفت استفاده می کنند، کیفیت خواب کمی دارند. محققان می گویند، تشک خیلی نرم هم تاثیر زیادی برای تراز بندی صحیح بدن ندارد.

اگر می خواهید روی خرید تشکی جدید سرمایه گذاری کنید، از تشک های سفت یا نیمه سفت که انعطاف پذیر یا فومی باشند، استفاده کنید. حتی می توانید با اضافه کردن یک لایه memory foam روی تشک تان کیفیت انعطاف تشک خود را بهبود بخشید. متاسفانه حتی موقع خرید و تست چند دقیقه ای هم نمی توانید متوجه راحتی و مناسب بودن تشک شوید. بعضی شرکت ها اجازه می دهند مدت زمانی خاص از تشک استفاده کنید و در صورت عدم رضایت آن را برگردانید.

این تشک را در حال حاضر در بازار پیدا نمی کنید؟ می توانید با قرار دادن یک تخته چوبی ارزان در زیر تشک تان، باعث سفت تر شدن آن شوید. یا این که تشک تان را کف اتاق بیندازید تا کمتر حرکت کند و برای درد کمرتان بهتر باشد.

دیگر نکات بهداشتی خواب

در اینجا نکات دیگری برای خواب بهتر و کاهش درد کمر برای شما داریم:

– برای خواب تان برنامه ریزی کنید: مقاومت در مقابل خواب، اگر هر شب تغییراتی در الگوی آن داشته باشید، ممکن است مشکل باشد. مقید بودن به یک زمان منظم برای خوابیدن و بیدارشدن می تواند به بدن شما یک الگوی خواب طبیعی بدهد. هدف داشتن حداقل 8 ساعت خواب، برای هرشب است.

– با برنامه ریزی برای خواب مشکل دارید؟ تلاش کنید تا یک ترتیب شبانه برای خود بگذارید. این کار را 30 تا 60 دقیقه قبل از آماده کردن رختخواب تان شروع کنید. دو فعالیت تسکین دهنده که به شما کمک می کنند تا ذهنتان را آرام کنید، انتخاب نمایید. پیشنهاد ما دوش گرفتن، یوگا یا انتخاب سرگرمی های آرامش بخشی مانند کتاب خواندن و بافتنی است.

– نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و یا هرچیز شبیه به آن را ننوشید: آخرین فنجان قهوه خود را قبل از بعدازظهر میل کنید.

– تمرینات سخت ورزشی را صبح یا ساعات اولیه بعدازظهر انجام دهید: انجام هر کار سختی قبل از اینکه به رختخواب بروید، ممکن است سطح آدرنالین و دمای بدن شما را بالا ببرد که این دو فاکتور خوابیدن را سخت می کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!